דלג לתוכןדלג לפוטר

לימוד והטמעת בטיחות בשיטות מתקדמות

בסביבת העבודה הדינמית והמתקדמת של היום, בטיחות העובדים היא בעלת חשיבות עליונה. מנהלים וארגונים מתמודדים עם האתגר להקנות ידע נדרש לעובדים בכלל ובתחום הבטיחות בפרט. אתגר זה מחייב מאמץ נוסף נוכח האופן שבו בני אדם מקבלים מידע בעידן הדיגיטציה והאפליקציות בו אנו מורגלים לקבל מידע מרוכז, בהבזק ובאופן ויזואלי.

על מנת לעמוד באתגר חשוב לאמץ שיטות הכשרה מתקדמות שממקסמות את האפקטיביות של הלמידה ומבטיחות הקניית בטיחותי מקיף, מתאים לפעילות, ממוקד, קליט ובעל אפקטיביות לזמן ממושך ובד בבד העומד בדרישות רגולציה מלאות. בעניין זה נאמר כי זמן הלמידה הינו יקר בעיקר בהיבט ניצול זמן עבודה.

חברתנו מתמחה מהקניית למידת בטיחות בשיטות מתקדמות ומותאמות ארגון. לעיתים לארגון אחד מתאימה שיטה א' לעיתים שיטה ב' ולעיתים שילוב של ב' ו- ג'.

נציג כאן מספר שיטות בהם אנו מבצעים למידת בטיחות.
נדגיש כי אנו מבצעים כמובן גם למידה פרונטלית רגילה אך היכולת לשלב בה שיטות נוספות מגבירות את אפקטיביות הלמידה באופן משמעותי.

גיימיפיקציה (מישחוק)

שיטה המשלבת אלמנטים מעולם המשחקים בתוכניות הכשרה. מדובר גם במשחקים המשלבים משחקים באפליקציות שונות ובמשחקי כיתה שונים, דבר ההופך את הלמידה לפעילות מרתקת, תחרותית ומהנה.
יתרונות השיטה הן בין היתר :
מעורבות מוגברת, אלמנטים כמו נקודות, לוחות מובילים ופרסים, מניעים את העובדים להשתתף באופן פעיל.
זיכרון טוב יותר, האופי האינטראקטיבי של גיימיפיקציה עוזר לחזק את הלמידה דרך חזרה ותחרות.
הערכה בזמן אמת, מעקב אחר התקדמות מאפשר הערכה מיידית והתאמה של אסטרטגיות הלמידה.
הכשרת בטיחות באמצעות גיימיפיקציה שומרת על מעורבות העובדים ומוטיבציה, ומבטיחה שהם יישארו ממוקדים ויספגו מידע קריטי על בטיחות באופן אפקטיבי יותר.

מיקרו-למידה

שיטה המפרקת הכשרה מורכבת בבטיחות למודולים קטנים וקליטים. שיעורים קצרים וממוקדים אלו יכולים להיות מועברים בפורמטים שונים כמו סרטונים, חידונים או אינפוגרפיקה (שילוב של תמונות וטקסט להעברת מידע הסברתי שקשה להעבירו בפשטות ובמהירות).

יתרונות השיטה הן בין היתר :
גמישות, העובדים יכולים ללמוד בקצב שלהם, לשלב את ההכשרה בלוחות הזמנים שלהם בלי להרגיש שהם מוצפים בחומר.
זיכרון גבוה יותר של החומר הנלמד, פיסות מידע קטנות וקליטות הן קלות יותר לזכור ולשלוף.

למידה מתמשכת, מפגשים קצרים סדירים מעודדים למידה מתמשכת וחיזוק של נהלי הבטיחות.

מיקרו-למידה מבטיחה שהכשרת הבטיחות היא מתמשכת, ניתנת לניהול ומשולבת בקלות בשגרה היומית, מה שמוביל ללמידה מתמשכת ויישום.

ניתוח וידאו

שיטה הכוללת שימוש בסרטונים מוקלטים לניתוח ולמידה מתרחישים מהחיים האמיתיים, מפגשי אימון או הדמיות. המשתתפים צופים בסרטונים על מנת ללמוד, לבקר ולדון בהיבטים שונים של ביצועים, התנהגות ותהליכי קבלת החלטות.

יתרונות השיטה הן בין היתר :
למידה חזותית, סרטונים מספקים ייצוג חזותי של תרחישים, מה שמקל על המשתתפים להבין מצבים מורכבים, סיטואציות, תנאי סביבה, יחסים בין אנשים וכדומה.
התבוננות מפורטת, ניתן לעצור, להריץ אחורה ולצפות שוב במקטעים מסוימים כדי לבחון פעולות והחלטות בפירוט.

הערכה אובייקטיבית, סרטונים מציעים רישום אובייקטיבי של אירועים, מה שעוזר לבטל הטיות בהערכת הביצועים.

למידה מאחרים, צפייה בביצועים של אחרים יכולה לספק תובנות חשובות ופרספקטיבות שונות, מה שמשפר את הלמידה הכוללת.

ניתוח וידאו הוא בעל אפקטיביות רבה במיוחד להכשרת בטיחות שכן הוא מאפשר למשתתפים להתבונן בעבודה על פי נהלים באופן נכון או שגוי, טעויות נפוצות ולעיתים אף להציב מראה אודות התנהגותם הם.

החניכים אף מפתחים הבנה עמוקה יותר של החשיבות להקפדה על שיטות עבודה בטוחות והתוצאות הצפויות ככול שהדבר לא יתבצע.

יש לציין כי שיטה זו גם מעודדת חשיבה ביקורתית ודיון, כאשר המשתתפים מנתחים ומבקרים גישות שונות להתמודדות עם מצבים.

סדנאות חווייתיות

פעילויות שונות בהם מתקיימים דיונים על סיטואציות ומורכבויות בהם העובדים נפגשים בעבודה. בין היתר מדובר ביצירת "סיעור מוחות" ומכאן המרחק לארגון לומד על-פי דה בונו (אבי הארגון הלומד) הוא קצר.

לעיתים בסדנה משותפת ניתן לרשום במשותף מסמך כגון מדיניות בטיחות או כללים בהם ייקבעו התנהגויות שעובדי הארגון מחויבים להם. בסדנאות אלו ניתן לדון באתגרים והתמודדויות באופן חוויתי תוך פישוט ורידוד הלחצים והמתכים הנלווים לתהליכים מסוימים ולפרק התנגדויות.

יתרונות השיטה הן בין היתר :
פעילות חווייתית בהם משתתפים כולם ביחד על מנת לחוות או להכין מסמך כצוות אחד מגובש.

אפשרות לתת ביטוי לעובדים שלעיתים אינם מציגים את דעותיהם.
הכוונה של איש מקצוע מחוץ לארגון המנווט את הפעילות ומבטיח כי התוצאות יושגו, לכל  המשתתפים תהיה זכות הבעת דעה.

שילוב שיטות הגורמות לעבודה משותפת כצוות ובכך להבליט את יתרונות העבודה בצוות והשיתוף.

שילוב צחוק ואווירה חופשית המסייעת בהעברת מסרים ללא מתכים.
אפקטיביות הלמידה של שיטה זו גבוהה מאחר והחניכים עצמם הם אלו שמלמדים לומדים ביחד תוך כדי פעילות וכן היא נעשית באווירה פתוחה ואף מחברת בין אנשים.

שני אנשים בתרגול ברכב שמורם על רמפה.

תרגלים וסדנאות מעשיות

כוללות פעילויות מעשיות שבהן המשתתפים מעורבים בתרגילים אינטראקטיביים המדמים תרחישים מהחיים האמיתיים. שיטת למידה זו מדגישה השתתפות פעילה, רפלקציה ויישום ידע תיאורטי בהקשרים מעשיים.

יתרונות השיטה הן בין היתר :
מעורבות פעילה, המשתתפים מעורבים באופן פעיל, מה שהופך את תהליך הלמידה לדינמי ומרתק.

יישום בעולם האמיתי, הדמיית תרחישים מהחיים האמיתיים עוזרת למשתתפים להבין כיצד ליישם ידע תיאורטי במצבים מעשיים.

שימור מוגבר, למידה באמצעות עשייה עוזרת לשפר את הזיכרון שכן המשתתפים נוטים יותר לזכור מה שחוו באופן פעיל.

משוב מיידי, המשתתפים מקבלים משוב מיידי במהלך התרגילים, מה שמאפשר להם ללמוד ולשפר את פעולותיהם במקום.

סדנאות חווייתיות הן בעלות אפקטיביות גבוהה בהוראת נהלי בטיחות מכיוון שהן מטמיעות את המשתתפים במצבים מציאותיים שבהם הם חייבים לתרגל ולהפגין את כישוריהם.

גישה מעשית זו מבטיחה שהמשתתפים לא רק מכירים את נהלי הבטיחות אלא גם בטוחים ביכולת הביצוע שלהם. על ידי השתתפות בדיונים לאחר הפעילות, המשתתפים יכולים לנתח את פעולותיהם, להבין את טעויותיהם וללמוד מהן, ובכך לחזק את הבנתם ויכולתם.

שילוב סדנאות חווייתיות וניתוח וידאו בתוכניות ההכשרה שלכם יכול לשפר משמעותית את חווית הלמידה. שיטות אלו מעוררות סגנונות למידה שונים, מקדמות השתתפות פעילה ומספקות הזדמנויות ליישום מעשי ולהערכה מפורטת, מה שמוביל ללימוד בטיחותי מקיף ואפקטיבי יותר.

הכשרה במציאות מדומה

שיטה המקבלת תאוצה בעולם הלמידה, מציאות מדומה מכניסה את העובדים לסביבה מדומה המדמה תרחישים בעולם האמיתי. שיטה זו מאפשרת ללומדים לתרגל נהלי בטיחות בסביבה מבוקרת וללא סיכון.

יתרונות השיטה הן בין היתר :
למידה מעמיקה, מציאות מדומה מעוררת מספר חושים, מה שהופך את חווית הלמידה ליותר זכירה.

תרגול מעשי, העובדים יכולים לתרגל תגובה למצבי חירום, ולשפר את מוכנותם.
משוב מיידי, משוב בזמן אמת עוזר ללומדים לתקן טעויות במקום.

באמצעות חוויה מציאותית ואינטראקטיבית, הכשרה במציאות מדומה מבטיחה שהעובדים יוכלו לתרגל ולשפר את נהלי הבטיחות בבטחה, מה שמוביל לשימור טוב יותר ויישום של נהלי הבטיחות.

בחברת HBconsulting אנו מתמחים בהקניית לימוד בטיחות בשיטות אלו ובשיטות נוספות ומזמינים אתכם לצאת עימנו למסע משותף לשיפור היעילות ואפקטיביות למידה בארגונכם.

אדם תמרגל כיבוי בעזרת מטף בשטח פתוח

פרסומים נוספים

הקמת מנגנון של נאמני בטיחות

ארגונים רבים מעוניינים לקדם את תחום הבטיחות בארגונם ולהגיע להישגים טובים יותר פועלים לשם כך בדרכים רבות ומשקיעים משאבים ותשומות ניהול לשם כך. אחד הכלים

קרא עוד »
x

צור קשר

    דילוג לתוכן