דלג לתוכןדלג לפוטר

הובלת הטמעת תרבות בטיחות בארגון

ראשית נסביר את המונח תרבות, מהי תרבות ?

תרבות היא מכלול הערכים האמונות והתפיסות כפי שבאים לידי ביטוי בהתנהגותם של אנשים. אם כך, תרבות בטיחותית היא מונח המשמש לתיאור הערכים האמונות והנורמות של הארגון לגבי בטיחות, זה למעשה מושג שמקיף את מכלול ההתנהגות של העובדים ושל המנהלים והאופן שהדברים באים לידי ביטוי בתהליכים, בנהלים ובכלל בהתנהלות הארגונית.

ישנם מספר נושאים בסיסיים העומדים ביסודות התרבות הבטיחותית המתקדמת.

הראשון ביניהם הוא מחויבות ההנהלה לבטיחות, הנהלה שאיננה מובילה בעצמה את הטמעת השינוי ומקרינה לכל הארגון שהיא שואפת לסביבה בטיחותית תתקשה להוביל את הארגון לתרבות בטיחותית מתקדמת. המשמעות של סביבה תומכת היא שהארגון יוצר סביבת עבודה בה עובדים מרגישים בנוח לדווח על סיכונים, על אי ההתאמות, על אירועי בטיחות ועל טעויות שנעשו מבלי לחשוש ותוך הבנה כי עצם הדיווח עשוי למנוע את התקלה הבאה. הארגון משדר מההנהלה הבכירה ועד לעובדים בחזית הייצור שהבטיחות הינה ערך והארגון איננו מתפשר ואינו מעלים עין מהפרות בטיחות או מנקודות העשויות לסכן את העובדים. כאמור, שידור זה בא לידי ביטוי בתפיסת הבטיחות כערך שהארגון מבוסס עליו שמטרתו שמפעילות הארגון לא יפגעו אנשים, בדיוק כפי שהארגון לא מאפשר לעובדיו למעול בכספים או לתת שוחד כתפיסת עולם ארגונית ומצפן ארגוני.


עניין נוסף הוא שהארגון קובע לעצמו שהלמידה תהיה מתמשכת, למידה על מנת להתקדם ולמצוא טכנולוגיות ודרכים לשפר את הבטיחות בסביבת העבודה ולהקטין את הסיכונים וכן להעצים את אפקטיביות ושיטות הלמידה במטרה שכלל העובדים יכירו את הסיכונים שהם חשופים להם ויפעלו על מנת למזער אותם.

במטרה להצליח לקדם תרבות בטיחות בארגון חייבים להתקיים 5 תנאים בסיסיים :

  • *מנהיגות והובלת מנהלים
  • *תקשורת בריאה ופתוחה
  • *מעורבות ושיתוף עובדים
  • *למידה ארגונית
  • *עמדות כלפי אשמה וביצוע טעויות.

למרות כל זאת חשוב שנדע שסיבת הכשל העיקרית ביצירת תרבות ארגונית היא לא רק הקושי האנושי להכיל ולבצע שינוי אלא הדבר הראשון והמרכזי הוא שהנהלת הארגון איננה יכולה לדבר בשתי שפות. לא ניתן לשדר לעובדים שאנו מבצעים שינוי בתרבות הבטיחות ומעוניינים לקדם את החברה לתרבות בטיחות מתקדמת ומנגד להעלים עין מהפרות בטיחות או לאשר ביצוע עבודה תחת סיכונים שאינם קבילים – זה לעולם לא יעבוד.

במהלך הובלת שינויים צפויים לנו אתגרים נוספים כגון התנגדויות שיחייבו התייחסות מיוחדת או שחלק מבעלי עניין מרכזיים לא יסכימו עם עצם הצורך בשינוי או משיטת הביצוע.
שינוי תרבות בטיחות הוא תהליך מורכב הדורש מחויבות, התמדה ומשאבים. לא מדובר בשינוי טכני של מבנה ארגוני, כפיפות, דיגיטציה אלא בשינוי התנהגותי ומחייב שינוי תפיסתי מרמת ההנהלה לכל שדרת הארגון.

מחקרים רבים הוכיחו כי ארגון שהטמיע שינוי בתרבות הארגונית שלו, לא רק הצליח להפחית את הפגיעות בעבודה אלא שיפר מדדים נוספים בהשגת יעדיו מעצם היות הבטיחות תחום המחייב תהליכים סדורים ומבוקרים.

לעיתים קרובות לארגון יהיה קשה מאד לבצע שינוי בתרבות הבטיחותית ללא תמיכה וסיוע של גורם המתמחה בהובלת שינוי בכלל ושינוי בתחום הבטיחות בפרט.

בחברתנו פיתחנו מודל ייחודי המקיף את כל פעילויות הארגון ואת כל אוכלוסיות היעד מרמת ההנהלה ועד לעובדים בחזית הייצור. באמצעות מודל זה אנו מצליחים לבצע שינוי דרמטי בתפיסת תרבות הבטיחות הארגונית ולהגיע לשיפור ביצועים.

אנו מזמינים אתכם לצאת למסע משותף איתנו על מנת ליישם את המודל גם בארגון שלכם.

תרבות בטיחות

פרסומים נוספים

הקמת מנגנון של נאמני בטיחות

ארגונים רבים מעוניינים לקדם את תחום הבטיחות בארגונם ולהגיע להישגים טובים יותר פועלים לשם כך בדרכים רבות ומשקיעים משאבים ותשומות ניהול לשם כך. אחד הכלים

קרא עוד »
x

צור קשר

    דילוג לתוכן